Věda a výzkum během studia vysoké školy

Věda a výzkum během studia vysoké školy

Představa studia na vysokých školách se často liší od reality. Čím více se studenti zapojují do vědecké práce na fakultě, na které studují, tím více zjišťují o daném oboru. Proč to tak je? A proč se klade takový důraz na výzkum a výzkumné práce?

Věda a výzkum jsou základním kamenem většiny vysokých škol, především pak magisterských a doktorských studijních oborů. Z absolventů těchto oborů by se totiž měli stát především vědci a profesionálové v daném oboru. Jak by se ale jimi mohli stát, aniž by se snažili ve svém oboru bádat hlouběji.
muž před nástěnkou

1.      Seminární a jiné práce

První spíše pseudovědeckou prací je většinou nějaká seminární práce. Ty bývají především teoretické, málokdy obsahují empirický výzkum. Většinou se jedná o shrnutí nějaké problematiky nebo poznatků k danému předmětu. Občas se objeví i práce, které nutí studenty k malému výzkumu. Jedná se především o různé výzkumy, které organizuje daná fakulta či katedra.
laboratorní vybavení

2.      Metodologie výzkumu

Samostatný předmět zaměřený na vědu a výzkum, který by měl studenty naučit základy výzkumů a výzkumných prací, jejich náležitosti, formu a jednotlivé metody. Metodologie výzkumu je většinou rozdělena na kvalitativní a kvantitativní, přičemž každé se věnuje většinou jeden semestr, což spoustě studentů nestačí. Pochopení metodologie výzkumu totiž není zase tak jednoduché a metodologie jako taková je hodně důležitá pro úspěšné napsání a obhájení závěrečné práce, která je povinnou součástí ukončení všech studijních oborů na vysokých školách. Dodržení metodologie je přitom pro zdárné obhájení práce zásadní.
studentka čte knihu

Jak zvládnout výzkum v závěrečné práci? Pokud si nevíte rady, obraťte se na svého vedoucího, který by vám měl být schopen obstojně poradit. Pokud sám není v metodologii výzkumu pořádně zběhlý, odkáže vás na kolegu, který vám v dané věci ochotně poradí. Nebojte se říci si o pomoc. Většina vysokoškolských vyučujících nemá problém poradit studentům s výzkumem, je to pro ně mnohem lepší, než studenty potopit při obhajobě špatného výzkumu.