Kde inzerovat?
Mezi nejvyužívanější servery určené k prodeji rukodělného zboží patří například Fler nebo Potvor, podobně zaměřené inzeráty najdete například ale i na Mimibazaru, Aukru nebo Facebooku. Samozřejmě ale existují i mnohé další. Výjimkou není ani to, že někteří prodejci využívají více stránek najednou, aby měli možnost svými výtvory oslovit co nejvíc kupujících.
![ruční práce.jpg](https://fitlena.cz/wp-content/uploads/img_a315832_w2095_t1526759325.jpg)
Pokud váháte, které „odbytiště“ bude tím pravým pro vás, nejdříve prozkoumejte terén. Zajímejte se o to, jak rychle se na daném serveru zboží prodává a kolik lidí na něj chodí.
Výhodou specializovaných prodejních serverů je to, že se vlastně už nemusíte starat o propagaci samu o sobě – lidé sem přichází prostě nakupovat originální, ručně vyrobené zboží. Oproti tomu například na Facebook lidé chodí primárně přece jen za jiným účelem a dát o sobě a svých výrobcích vědět tak musíte vlastními silami.
Za kolik prodávat?
Je třeba počítat s tím, že i tady čert a konkurence nikdy nespí a jednou z možností, jak v ní obstát, je i cena. Zpočátku, při „oťukávání“ terénu, je proto třeba zmapovat, v jakém cenovém rozmezí se asi pohybuje to, co sami nabízíte – stručně řečeno, za kolik prodávají ostatní. Možná si svých nápadů ceníte příliš, snad se zbytečně podceňujete. Cena každého výrobku by měla být součtem jednoduché rovnice – součet ceny materiálu, hodnoty práce (a vlastního nápadu) a náklady na prodej.
Právě vaše přičinění je, když zůstaneme u matematiky, v tomto případě proměnnou, s níž můžete do budoucna pracovat v závislosti na tom, jak úspěšní jste při prodeji. V neposlední řadě je to také čistý zisk, který vám vaše „podnikání“ v konečném důsledku vynese.
Kolik zaplatím?
I z důvodu určení konečné ceny je zásadní pečlivě si pročíst podmínky inzerce každého serveru, o jehož využití uvažujete. V zásadě jsou dvě možnosti, jakým způsobem jsou takové služby zpoplatněny:
· Provize – po vytvoření profilu na inzertním serveru a vložení zboží vesele prodáváte a teprve ze zboží tímto způsobem prodaného je vám napočítána provize – zpravidla se pohybuje kolem deseti procent prodejní ceny (Fler, Potvor) a platí se měsíčně.
· Poplatek za vložení– tady se platí poplatek za nabídku a následně neplatíte nic. Nikoho nezajímá, zda jste prodali a kolik kusů.
![šití na stroji.jpg](https://fitlena.cz/wp-content/uploads/img_a315832_w2095_t1526759336.jpg)
Proč to zkusit?
Pokud nemáte prozatím odvahu „položit se“ do všech záludností vlastního podnikání, jako je vytvoření a správa e-shopu, propagace vlastních stránek a podobně, ale chcete prostě jen zjistit, jestli by se vámi vytvořené zboží prodávalo, tato možnost určitě stojí za zvážení. Třeba jen na rozjezd, než o sobě dáte vědět.